Wizytówki NAP, czyli wpisy do katalogów firmowych – jakie przynoszą korzyści dla SEO?

Wizytówki NAP – co to jest?

Pojęcie „wizytówka NAP” może brzmieć nieco tajemniczo, wyjaśnienie tego terminu jest jednak bardzo proste. NAP jest skrótem od angielskiego „name, address, phone’’, czyli „nazwa, adres, numer telefonu”. Wyjaśniamy, czym dokładnie są takie wizytówki i dlaczego są ważne dla pozycjonowania SEO.

NAP to internetowe wizytówki firmy, które umieszcza się zazwyczaj w internetowych katalogach firmowych, jak np. pkt.pl, panoramafirm.pl czy cylex.pl. Inne miejsca, w których można je ulokować, to serwisy branżowe oraz mapy internetowe (np. Google Maps).

Zasady tworzenia dobrej wizytówki NAP

Nazwa firmy, którą wpisujesz w wizytówce, powinna być taka sama jak we wpisie w KRS. Adres musi zawierać ulicę, nr budynku, nr lokalu, kod pocztowy i miasto. Dobrze jest również, w miarę możliwości, dodać znane miejsce w pobliżu, np. „naprzeciwko centrum handlowego’’ czy „obok poczty”. Kolejne informacje, jakie muszą znaleźć się na internetowej wizytówce, to aktualny numer telefonu i adres e-mail. To podstawa, by potencjalny klient mógł szybko skontaktować się z przedsiębiorstwem. Niezwykle ważne z punktu widzenia klienta są też godziny otwarcia placówki.

Co jeszcze musisz umieścić w wizytówce?

Niezbędnym elementem wizytówki są też, rzecz jasna, oferowane przez Ciebie usługi i produkty. Należy również dodać adres strony internetowej, sklepu internetowego, bloga firmowego czy fanpage na FB i inne profile social media. Lepiej wypadniesz w oczach użytkowników, dodając krótki opis działalności i zachęcając do skorzystania z Twojej oferty. We wpisach do katalogów warto używać słów i fraz kluczowych. Konieczne jest także podanie numeru NIP i REGON.

Po co tworzyć wizytówki NAP?

Główne korzyści, jakie przynosi korzystanie z wizytówek NAP, to:

  • podwyższenie pozycji w Google na frazy lokalne,
  • wspomaganie linkowania zewnętrznego,
  • korzyści marketingowe.

Pozycjonowanie lokalne a NAP

Wizytówki NAP to doskonały sposób, by zwiększyć pozycję Twojej strony w wyszukiwarce na frazy lokalne. Są to frazy kluczowe zawierające nazwę miasta, dzielnicy lub osiedla, np. „wulkanizacja Wrocław’’, „centrum handlowe Pabianice” czy „kosmetyczka Służewiec”. Dzięki NAP wzrośnie pozycja strony firmowej w wyszukiwarce, gdy użytkownicy z danego regionu będą szukać produktów lub usług, które oferujemy. Pozycjonowanie lokalne to opcja polecana firmom, które świadczą usługi wyłącznie na danym terenie, a ich grupą docelową są osoby zamieszkałe w pobliżu. Przykładowo, może to być piekarnia, kawiarnia, restauracja czy prywatna przychodnia medyczna. W przypadku większych firm, pozycjonowanie na frazy lokalne może być traktowane jako dodatek, który zwiększa różnorodność profilu linków zewnętrznych.

NAP a linkowanie zewnętrzne

Linki zewnętrzne prowadzące do Twojej strony firmowej z katalogów są uznawane przez roboty Google za wartościowe, pod warunkiem oczywiście, że są to popularne witryny, które pojawiają się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. W miarę możliwości powinny być to linki z atrybutem do follow, czyli nakazujące robotowi Google, aby odwiedził i przeskanował stronę, do której prowadzą. To szczególnie istotne w przypadku płatnych katalogów i serwisów; linki z atrybutem no follow raczej nie są w tym przypadku warte zakupu.

Korzyści NAP z punktu widzenia marketingowego

Obecność przedsiębiorstwa w takim spisie jest formą reklamy, nierzadko darmowej – wpisy do najbardziej znanych, wysoko pozycjonowanych katalogów są zazwyczaj bezpłatne. To kolejna możliwość zaistnienia w świadomości klienta i okazja do zachęcenia go, by skorzystał właśnie z Twoich usług. Nawet jeśli użytkownik nie potrzebuje ich w danym momencie, to, sygnalizując mu swoją obecność w sieci za pomocą wizytówki, zwiększasz prawdopodobieństwo, że odwiedzi Cię w przyszłości.

Płatne wizytówki NAP – czy warto?

Niekiedy możliwość dodania wpisu do katalogu firm czy branżowego portalu biznesowego jest płatna. Ceny podawane są zwykle za jeden link. Należy wówczas rozważyć, czy kwota do zapłaty jest tego warta, tzn. czy obecność w danym katalogu lub serwisie branżowym jest w stanie rzeczywiście wpłynąć pozytywnie na Twoją pozycję w Google oraz czy w ramach usługi oferowane są linki z atrybutem do follow.

Przygotowanie wizytówek NAP to część procesów związanych z optymalizacją strony pod SEO. Wizytówki mogą bardzo pomóc w podwyższeniu Twojej pozycji w wyszukiwarce. Szczególne znaczenie mają dla pozycjonowania na frazy lokalne. Pomagają również potencjalnym klientom trafić do Twojej firmy. W opracowaniu strategii linkowania pomoże Ci specjalista SEO z agencji marketingowej.

Scroll to Top