Dlaczego warto linkować stronę?

Linkowanie to istotna część SEO, czyli procesów optymalizacji strony pod wyszukiwarki internetowe. Ma na celu zwiększenie ilości odwiedzin witryny i poinformowanie robotów Google, że na danej stronie znajduje się wartościowy content oraz że jest ona przyjazna dla użytkowników. Wyjaśniamy, w jaki sposób linkowanie pomaga zrealizować te cele.

Rodzaje linkowania

Linkowanie dzieli się na wewnętrzne oraz zewnętrzne (tzw. link building). Linkowanie wewnętrzne ma pomóc użytkownikowi poruszać się po stronie, natomiast link building dąży do tego, by jak najwięcej wartościowych dla Google stron odsyłało użytkownika do Twojej witryny.

Linkowanie wewnętrzne – na czym polega?

Na początek przybliżymy kwestie linkowania wewnętrznego. Są to odnośniki do podstron Twojej własnej witryny, umieszczane w innych wpisach, zwykle powiązanych tematycznie. Przykładowo – w opisie produktu zachęcasz do odwiedzenia podstron z podobnymi towarami z tej samej kategorii. Linki wewnętrzne zwykle nie są umieszczane w formie URL, tylko „zaszyte” pod słowami czy frazami (anchor text). Do innych podstron prowadzić mogą także zdjęcia, przyciski lub grafiki.

Zalety linkowania wewnętrznego

Linkowanie wewnętrzne ma też sprawić, aby użytkownik bez problemu mógł znaleźć opcję zamówienia produktu, płatności, kontaktu ze sprzedającym czy zadania mu pytania. Pozytywne doświadczenia użytkownika z danym serwisem czy sklepem internetowym mają wpływ na jego zadowolenie z zakupów i to, czy do nas wróci.
Linki prowadzące do podstron nawigują też roboty Google po Twojej stronie. Google ceni sobie przejrzyste witryny, które umożliwiają szybką i komfortową nawigację,. Ponieważ znacznie ułatwiają mu indeksowanie stron, za co odwdzięczy się wyższą pozycją w wyszukiwarce.

Na czym polega linkowanie zewnętrzne?

Linkowanie zewnętrzne to pozyskiwanie odnośników prowadzących do naszej strony z innych serwisów internetowych. Mogą to być strony każdego typu – blogi, sklepy internetowe, profile w mediach społecznościowych, grupy na Facebooku czy fora tematyczne. Odsyłacze kierujące na Twoją stronę to tzw. backlinki, czyli linki zwrotne. Dawniej dla robotów wyszukiwarki najważniejsza była ilość linków, co skutkowało tym, że wysoko wypozycjonowane były strony o wątpliwej jakości treści, do których prowadziły odnośniki ze spamerskich wpisów na blogach czy forach. Algorytm Pingwin zupełnie to zmienił i wymusił zmianę strategii; od czasu jego wprowadzenia ok. 2012 roku liczy się głównie jakość linków. Oznacza to, że Google będzie wyżej premiował odsyłacze prowadzące ze stron, które same mają wysokie pozycje w wyszukiwarce i dużą liczbę odwiedzin. Stąd wzrosło znaczenie linkowania w profilach społecznościowych oraz artykułów sponsorowanych wykupionych na poczytnych portalach i blogach.

Jakie linki zewnętrzne mają wartość, a jakie nie?

Warto wiedzieć, jakiego typu linków zewnętrznych należy unikać. Z pewnością zaliczają się do nich linki ze stron, które nie posiadają certyfikatu SSL. Witryna, która nie jest bezpieczna, na pewno nie wpłynie na podniesienie Twojej pozycji. Zupełnie bezsensowne z punktu widzenia SEO są także wpisy na forach, tzw. marketing szeptany – wyszukiwarka będzie wiedziała, że nie są to linki naturalne i ukarze stronę obniżeniem pozycji w rankingu. Nie warto również umieszczać odnośników do Twojej strony na rzadko odwiedzanych, nikomu nieznanych witrynach, które same znajdują się gdzieś na szarym końcu wyników wyszukiwania.

Przykładowe wartościowe linki zewnętrzne:

  • artykuły sponsorowane, które linkują do produktów lub usług w Twoim sklepie internetowym,
  • wpisy na portalach społecznościowych, w których zapraszasz do odwiedzenia swojej strony lub bloga,
  • wpisy gościnne u innych blogerów, którzy mają wiele odwiedzin i wysoką pozycję w wyszukiwarce.

Różnorodność linków zewnętrznych – atrybuty no follow i do follow

Atrybut to inaczej opis linku. Są dwa rodzaje atrybutów – do follow i no follow. Te pierwsze są najważniejsze, jednak robot Google woli, aby do strony kierowały oba rodzaje.
Jeśli atrybut jest ustawiony jako „dofollow”, to roboty Google otrzymują informację, że mają za nim podążyć, jak wskazuje nazwa („Do follow” po angielsku znaczy „podążąj’’). Robot wówczas wie, że ma wejść na daną stronę i dokładnie ją przeskanować. Gdy Google to zrobi, wzrasta Twoja pozycja w wynikach wyszukiwania. Atrybuty nofollow natomiast nie kierują robotów, aby wchodziły na Twoją stronę i ją skanowały, przyczyniają się więc do pozycjonowania w mniejszym stopniu. Linki no follow pomagają jednak tworzyć zaplecze naturalnych odnośników do naszej witryny – roboty Google z pewnością to docenią.

Podsumowując, linkowanie to niezwykle ważna część strategii pozycjonowania, bez której trudno osiągnąć sukces w świecie obecnych algorytmów. Jej odpowiednie wdrożenie może znacznie podnieść Twoją pozycję w wyszukiwarce. Nieodpowiednie podejście do tematu może jednak bardzo zaszkodzić Twojej stronie, jeśli więc nie czujesz się pewnie w tych tematach, warto zlecić linkowanie specjaliście.

Scroll to Top