Relinkowanie jest częścią SEO, czyli złożonych działań mających na celu optymalizację strony pod wyszukiwarkę internetową. Jednym z obszarów optymalizacji SEO jest tzw. link building. Relinkowanie to jedna ze strategii z obszaru budowania linków. Na czym dokładnie polega?
Kilka słów o link buildingu – czym jest?
Link building, czyli linkowanie zewnętrzne to ważna część optymalizacji strony internetowej, której celem jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Końcowym efektem tych procesów ma być zwiększenie ruchu organicznego na stronie. Linkowanie zewnętrzne polega on na pozyskiwaniu odnośników do własnej strony, które prowadzą z innych, jakościowych stron internetowych. Proces ten ma spore znaczenie dla powodzenia strategii SEO.
Na czym polega relinkowanie? Główny cel
Celem relinkowania jest pozyskanie wartościowych linków ze stron internetowych Twojej konkurencji. Muszą to być jednak strony, które mają wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy kluczowe, a dokładniej – te frazy, na które Ty chciałbyś pojawiać się wysoko w Google. Analiza stron internetowych innych podmiotów działających w tej samej branży pomoże Ci odkryć i wykorzystać wartościowe odnośniki. Relinkowanie dotyczy każdego typu witryny internetowej: stron firmowych, sklepów internetowych, blogów czy nawet forów.
Kilka słów o linkach zewnętrznych
Linki zewnętrzne to odnośniki, które przekierowują użytkowników do Twojego miejsca w sieci. Mogą występować ne tylko w formie adresu URL, ale również ukryte pod tekstem (tzw. anchor), a nawet grafiką czy zdjęciem. Algorytmy Google z czasem zwiększają wymagania co do jakości linków i istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że ten kierunek się utrzyma. Dawniej (do ok. 2013 roku) najważniejsza dla robotów Google była wysoka ilość linków zewnętrznych, natomiast jakość nie miała większego znaczenia. W 2021 roku zdecydowanie to jakość jest ważniejsza od ilości. Wyszukiwarka premiuje wyłącznie te strony, do których prowadzą wartościowe linki z zaufanych miejsc.
Linki zewnętrzne wysokiej jakości – czyli jakie?
Obecnie wyszukiwarka weryfikuje każdy odnośnik pod kątem jego jakości i bezpieczeństwa. Solidne zaplecze wartościowych i naturalnych linków świadczy o wartości Twojej strony, dzięki czemu Google podwyższy jej pozycję w rankingu. Jedną ze skutecznych strategii są wpisy gościnne i artykuły sponsorowane na poczytnych, często odwiedzanych stronach i blogach. Również publikowanie w mediach społecznościowych wpisów, które kierują do Twojej strony, przynosi dobre efekty.
Do strony powinny prowadzić zarówno linki z atrybutem nofollow, jak i dofollow. Te drugie są najważniejsze, jednak Google bardziej ceni strony, do których kierują oba rodzaje linków.
Dlaczego warto pozyskiwać linki konkurencji?
Relinkowanie polega na „podpatrywaniu” najlepszych linków od kilku czy nawet kilkunastu konkurentów. Od każdego z nich wybiera się pewną ilość najlepszych jakościowo linków; w ten sposób powstaje Twoje własne zaplecze. Odnośniki wykorzystane przez konkurencyjne serwisy internetowe, które znajdują się wysoko w wynikach wyszukiwania, mają wysoką skuteczność i w związku z tym sprawdzą się także u Ciebie. Pozyskując linki od wielu konkurentów, tworzysz unikalny zestaw odnośników, który ma szansę przebić konkurentów i umieścić Twoją stronę wyżej, niż ich.
Istnieją specjalne narzędzia dedykowane do śledzenia linków zewnętrznych u konkurencji, takie jak np. Ahrefs i MajesticSEO.
Znalezienie odpowiednich witryn, które mogą ulepszyć nasze linkowanie zewnętrzne, jest jednak procesem dość czasochłonnym, wymagającym wiedzy i doświadczenia. Warto więc powierzyć go specjalistom. Samodzielnie łatwo bowiem nieświadomie pogorszyć sytuację swojej strony.